travelwithtwoos.reismee.nl

Bienvenidos a Colombia

Om 05:00 uur 7 oktober 2018 ging de wekker af in Halfweg, McGregor vs. Khabib, een vechtsport wedstrijd, stond op het programma. Toch stond er deze dag nog iets leukers op de planning wat ook de wekker in Lisse om 6:15 deed afgaan. Onze vlucht, KL0741, vertrok namelijk om 10:00 uur. Deze vlucht bracht ons naar Cartagena, Colombia. Het startpunt van onze reis gedurende 5 maanden door Zuid-Amerika.

Onze reis kreeg zijn startschot echter al de vrijdag voordat wij zouden vertrekken. De Waterkant in Amsterdam was de plek waar tientallen vrienden en familieleden ons op stonden te wachten. Totaal verbaasd en zonder weet van dit alles liepen wij, na ons laatste diner met vrienden, de kade op waar wij het spandoek “travelwithtwoos” zagen hangen. (We zijn nog steeds het spandoek kwijt, wie heeft deze meegenomen?) Via deze naam houden wij jullie zo veel als mogelijk op de hoogte van onze reis via Instagram: www.instagram.com/travelwithtwoos

Een grote dank namens ons naar een ieder die is gekomen en die deze verrassing mogelijk heeft gemaakt. Wat was het fantastisch!

Na het afscheid van vrienden, familie, werk en natuurlijk Amsterdam was het nu toch echt tijd om aan dit avontuur te beginnen.

De vlucht duurde 15 uur en ondanks wat turbulentie en een krijsend kind op de achtergrond was het een prima zit met een tussenstop in Bogota (Colombia). Bij aankomst in Cartagena moesten we nog een paar keer door de controle. Het leek wel alsof wij zelf nu in Border Security zaten. Na de security stond boze Juan ons op te wachten om onze paspoorten te controleren. Door alleen de blik al wisten we dat we geen spelletjes met onze Juanito moesten spelen. Toen de vraag “wat voor werk doen jullie?” gesteld werd, keken wij elkaar aan met een blik die ook voor Juan boekdelen sprak. De aankomende vijf maanden zullen deze twee niet gaan werken en alleen maar gaan genieten van het continent.

Vanaf CTG namen wij een taxi naar ons hostel en zagen we de prachtige zon ondergaan in de zee. Toen we gesetteld waren, gingen we eventjes de stad in om nog wat te eten. Cultuurshock! Je zag meteen dat wij de toeristen waren. We waren in een warme, levendige stad terecht gekomen waar wij overal kleuren zagen, dansende mensen op het plein en veel (voedsel)kraampjes. Daarnaast werd er constant gevraagd of we hoeden, armbandjes of andere souvenirs wilden kopen. Allemaal leuk en aardig, maar op den duur werden we hier echt gek van.

De eerste ‘echte’ dag trokken wij vol vertrouwen richting het strand met onze strandbenodigdheden stevig onder de arm. Aan alle thuisblijvers in Nederland, sorry maar jeetje wat was het WARM! Met gevoelstemperaturen ver boven de 40 graden vluchtten we af en toe toch echt even naar de airco en schaduw. Tannen zat er niet in... Het strand laten we daarom snel achter ons en we gaan op ontdekking in Cartagena. Een prachtige, kleurrijke stad die opgesplitst kan worden in een oud en nieuw gedeelte. Het nieuwe gedeelte wordt ook wel het Miami van Colombia genoemd. Wij vonden de sfeer in het nieuwe gedeelte erg Amerikaans. Veel hotels, hoge gebouwen (soort Zuid-as) en niet levendig, zelfs een beetje saai.
Het oude gedeelte daarentegen is een heerlijke plek om meerdere dagen te vertoeven. Pleintjes, terrassen en vrolijke kleuren hebben hier de overhand. Een foto met de famous Colombiaanse vrouwen in hun kledij en fruitmand op hun hoofd kon daarom natuurlijk niet ontbreken. Ook konden we natuurlijk niet achterblijven om in deze kustplaats geen vis te eten. Daarom gingen wij heerlijk eten bij La Cevicheria.

Na vier nachten was het tijd om door te reizen naar Santa Marta, een plaatsje ten noordoosten van Cartagena op circa 5 uur rijden. In een Mercedes Sprinter met ruim 9 ton op de teller ging onze eerste busrit beginnen. Wij hebben een stukje van de rit heerlijk kunnen slapen en de chauffeur deed tijdens de rit ook nog even zijn eigen boodschappen voor de aankomende week. Zo werden er 25 limoenen en 20 bananen ingeladen voor €1,40. Gedurende de rit leek er af en toe wel een wolkbreuk te zijn, het kwam met bakken uit de hemel! Wij hadden dus een goede reisdag gekozen. Ondanks een kleine lekkage door de zijdeur van de bus en de verbazing van de kilometers lange sloppenwijken langs de kant van de weg, kwamen we uitgerust aan in ons hostel.
Onze backpack even installeren, berichtje naar het thuisfront en op naar de leuke restaurantjes. Tenminste... dat dachten we. Er was wederom een wolkbreuk ontstaan en de straten van Santa Marta stonden totaal blank! Wat een chaos! Nadat we onze ogen uit hadden gekeken op het drukke kruispunt waar je gewoon baantjes kon trekken, gingen we op zoek naar een restaurant. Er was echter een probleem, oversteken, u weet wel, dat wat men in Nederland bij een zebrapad doet. Hier in Santa Marta hebben de inwoners kratjes om iedereen over te laten steken. Er waren drie opties: zwemmend naar de overkant, over de kratjes of omlopen. U raadt het al... Wij hebben voor het laatste gekozen. Nog steeds op zoek naar een restaurant, niet te vinden. Uiteindelijk zijn we maar in een hotel gaan eten. Vroeg naar bed daarna, want de volgende dag stond een vierdaagse (!) hike op het programma naar Ciudad Perdida, dit schijnt 1 van de mooiste hiken te zijn in Colombia.

De volgende ochtend... Die begon niet voorspoedig. Details zullen we jullie besparen. Maar Roos voelde zich de avond ervoor al niet zo lekker, dus was het wel verstandig om vier dagen op pad te gaan zonder enige voorziening als je je niet 100% top voelt? Uiteindelijk hadden we besloten om wel te gaan, het viel wel mee en het komt vast goed! Onze wandelschoenen aan, backpack op de rug en wat bleek... Toen werd Twan ook niet lekker.
Met pijn in ons hart hebben we besloten om de hike te cancellen. Om nou vier dagen door een natuurgebied te wandelen zonder wc, leek ons niet zo verstandig. Vreselijk balen, want in Santa Marta is ook niets te beleven... dus vandaar dat ons volgende reisverslag over Medellin zal gaan. We hebben namelijk onze vlucht omgeboekt naar zaterdag a.s.

Geen zorgen trouwens, het gaat al beter. Het is waarschijnlijk gewoon wennen aan het klimaat en het eten. In Medellin hebben wij 6 nachten geboekt, dus kunnen we even lekker rustig aan doen (alhoewel er genoeg te doen is in de stad...)

Fijn weekend en geniet van de zon!

Hasta luego,

Twoos

Marc

Mooi verhaal!
Montezumas Revenge,
Wennen aan south america??

Mirjam

Leuk verslag!!! ??