travelwithtwoos.reismee.nl

Que bonito fue Ecuador

30 graden, volle zon, palmbomen en met een Corona in de hand schrijven wij ons vierde reisverslag. Veel later dan gepland, maar hopelijk niet minder leuk.

Wij eindigden ons laatste verslag met de hoop de volgende dag te vertrekken naar de Galapagos eilanden. Helaas bleek dit anders dan gepland te gaan. Onze touroperator was heel behulpzaam en heeft tal van boten gebeld met de vraag of er nog een cabine beschikbaar was op één van de 70 boten die mogen varen rond de Galapagos eilanden. Omdat deze man ons niet verder kon helpen, zijn we naar de volgende touroperator gegaan. De naam Galapagos Last-minute gaf ons in ieder geval al wat meer hoop. Ook nu weer werden er meerdere boten gebeld en werden ons diverse opties aangeboden. Roos werd eventjes té enthousiast dat er zelfs een optie werd genomen op een veertiendaagse cruise. Kosten? Ongeveer 2,5 keer een modaal maandsalaris in Nederland. Roos had er beduidend zin in... Na wat informatie gezocht te hebben op internet zijn we voor een 8-daagse tour gegaan op de boot Angelito. Omdat de vertrekdag van deze boot op maandag is, moesten wij 5 dagen langer blijven in Quito, de hoofdstad van Ecuador. Bepaald geen straf, want het is een gezellige en leuke stad. Wel kozen wij er voor om in een ander gedeelte van de stad te verblijven dan de afgelopen nachten. Omdat de Galapagos aan de prijzige kant is, kozen wij er voor om een goedkoper hostel te nemen in het oude centrum. U raadt het al, goedkoop is duurkoop. Wat een afgrijselijk hostel hadden wij uitgekozen en het grootste minpunt van alles: het was er niet schoon. Balend van onze keuze hebben wij een ander hotel geboekt wat ook in het oude centrum gevestigd zat. De kosten van het goedkope hostel kregen wij helaas niet terug... Om ons baalmoment van ons af te schrijven kozen we er niet voor om meteen een blog te schrijven, maar besloten wij een recensie te schrijven. Onze eerste recensie ooit en wat voor een. Omdat jullie nu natuurlijk reuze benieuwd zijn laten we jullie meegenieten, de ergernis is merkbaar ;-)

“ 3.8 - Slechtste hostel gedurende onze maandenlange reis door Zuid-Amerika

+ De locatie van het hostel is goed, dichtbij het centrum

- Ontvangst bij aankomst is zeer onaardig, geen welkom of goedendag kon er helaas vanaf. De receptionist vertelde niks over de faciliteiten van het hotel. De kamer was prima qua grootte voor dit bedrag. De badkamer is klein en erg(!) smerig. Overal haren (tientallen) van vorige bezoekers, zelfs op de tandenborste houder. Douchekop lijkt verstopt en er komt amper water uit. Water dat er uit komt, is koud. WiFi in de kamer werkt niet. Door omstandigheden moesten wij eerder weg uit Quito. Er werd geen geld terug gegeven en meneer zei dat wij pech hadden om het resterende bedrag terug te krijgen. Doe uzelf een lol en boek een ander verblijf!!!!!“

Met een glimlach op ons gezicht lezen wij de laatste zin, wat een oneliner hè?

Een sprong in de tijd maken we, omdat wij jullie uiteraard willen meenemen naar de Galapagos eilanden. Zondagochtend 05:00 uur werden wij opgehaald in ons schone mooie ‘derde’ verblijf in Quito. Met het vliegtuig, via Guayaquil, landden we op Baltra. Wij werden ontvangen en met de bus naar de haven gebracht, daar zagen wij onze Angelito al liggen. Vanaf dit moment hebben wij 8 dagen lang intens genoten en een ongelofelijke tijd meegemaakt. Om eerlijk te zijn was het ook erg fijn om even geleefd te worden, zodat wij niet hoefden te bedenken wat de volgende bestemming wordt.

Cabin 3 was ons thuis voor de komende tijd. Uitgerust met een tweepersoonsbed, nachtkastje, kledingkast, eigen badkamer en een groot raam met uitzicht naar buiten, alleen maar blauwe zee. Met 12 andere gasten en 7 bemanningsleden hebben wij ongeveer 9 eilanden bezocht. Elk eiland is anders en ook leven er op elk eiland andere dieren. Als wij jullie per dag meenemen naar elk eiland dan loopt het kwijl aan het einde van deze blog over het toetsenbord en dat willen wij niet op ons geweten hebben. Om jullie toch een beeld te geven van de Galapagos hebben wij wat foto’s gedeeld op onze instagrampagina en zullen we tevens hier wat foto’s uploaden in het album.

Omdat jullie na de foto’s gezien te hebben allemaal naar de Galapagos eilanden willen, geven we jullie een exclusief inkijkje in een “gemiddelde” dag op de Galapagos eilanden.

06:00 - De wekker gaat en wij kijken elkaar verbaasd aan, volgens mij slapen we net pas 2 uurtjes.

07:00 - Uitgebreid ontbijt met alle gasten, elke dag kozen wij ervoor om op een andere plek te gaan zitten om zo iedereen te leren kennen. Het ontbijt was overigens uitstekend.

07:45 - Met twee kleine rubberbootjes werden we naar de eilanden gebracht. Uitgerust met een zwemvest maken we een dry- or wetlanding aan het strand waar de zeeleeuwen ons al stonden op te wachten.

08:00 - De tour, onder leiding van onze vaste gids, kon beginnen. We spotten zeeleeuwen, Jan van Genten, leguanen, zeehonden, albatrossen, uilen, krabben, pinguïns en tal van andere dieren.

10:30 - We worden opgehaald om weer terug naar de boot te gaan, hier staan elke keer als wij terug aan boord komen snacks klaar. Toastjes, fruit, soep, broodjes en andere lekkernijen.

We trekken onze zwemkleding aan en stappen wederom in de kleine rubberen bootjes.

11:00 - We komen aan op onze snorkellocatie en springen uit de rubberen bootjes. We zien geen prachtig koraal zoals dat in andere landen wel kan zijn, maar we zwemmen wél tussen de haaien, schildpadden, vissen, roggen en de zeeleeuwen. Nu wij er aan terug denken blijft het bizar om op een meter afstand van de haaien, de spelende zeeleeuwen om je heen en de vissen die totaal geen last van je hebben te zwemmen.

12:00 - Vol enthousiasme laat iedereen hun foto’s zien en genieten we weer van een lekkere snack op het achterdek. (Het is tenslotte bijna Sinterklaas, dus rijmen mag weer).

12:30 - Omgekleed en wel gaan wij lunchen. Ook dit is weer elke dag anders en misschien wel het gezondste eten wat we de afgelopen 7 weken hebben gehad. Top!

13:00 - Na de lunch hebben we twee uurtjes voor ons zelf, wij gebruiken deze vrije uurtjes om wat bij te slapen, de reden hiervan krijgen jullie later op de dag nog te horen. Op de tweede dag besloten wij op het dek bovenop de boot te gaan liggen. Vol goede moed om bruin te worden gingen wij liggen, na 5 minuten vielen wij beiden in slaap en werden wij 2 uur later totaal verbrand wakker. Niet heel verstandig zo recht op de evenaar... Ruim een week lang hebben wij hiervan nog de consequenties moeten aanvaarden, auw!

15:00 - Wederom sprongen we op de rubberboten richting een eiland. Lopen over elk eiland is echt een feestje, elk persoon, natuurliefhebber of niet, zal hier echt van het landschap genieten. Het is zo verschillend, niet alleen het landschap, maar ook de dieren en de begroeiing.

17:00 - Terug op de boot, de dag zit er qua excursies op.

18:00 - Diner, uiteraard weer gevarieerd en met andere mensen tegenover ons. Ons Engels wordt gedurende de dagen goed getest, want de overige gasten komen uit de VS, Duitsland, Zwitserland, Israël, GB en China. Heel leuk om deze mensen te leren kennen en meer te weten te komen over hun gewoontes en gebruiken. Slaapplaatsen in Seattle en Nevada zijn al geregeld voor onze volgende reis :-)!!

19:30 - Meeting, de guide legt ons uit wat wij de volgende dag allemaal kunnen verwachten en hoe de planning er uit ziet.

20:00 - We sluiten de dag met z’n allen met een cocktail af. Het is intussen pikkedonker om ons heen geworden en wij spotten achter de boot nog wat nieuwsgierige haaien.

20:30 - Tijd om naar bed te gaan, ja echt, zo vroeg! Snel duiken we in bed om onze slaap te pakken.

00:00 - Het anker wordt binnengehaald en de boot gaat varen. Wat voelt alsof we op de Titanic zitten of op de Time Bandit van het programma Deadliest Catch. Wauw, wat gaat de boot tekeer en soms gaan we zelfs even uit bed om naar buiten te kijken. Het uitzicht van een rustige zee stelt ons enigszins gerust, maar lekker slapen doen we niet meer...

04:30 - De motor gaat uit en het anker wordt de Grote Oceaan ingegooid, we zijn aangekomen op de plaats van bestemming. Blij dat we ook deze nacht weer hebben overleefd, vallen we in slaap om vervolgens de wekker te horen om 06:00 uur.

Wauw en nog eens wauw, wat een plek op aarde is dit en wat top dat we hier zo lang van hebben mogen genieten. Een plek waar wij waarschijnlijk niet snel naar terug zullen gaan, het is geen typische vakantiebestemming maar ooit, ooit zullen we hier naar terug keren om weer te genieten van de Galapagos eilanden. Het is namelijk zo fantastisch om de dieren van zo dichtbij te zien. Je zou denken, ja ze zijn nu gewend aan de toeristen, maar dat is dus niet zo. De dieren hebben zich nog nooit bedreigd gevoeld, dat is de reden dat je zo dichtbij kan komen. Daarnaast is het landschap en elk eiland zoals wij al zeiden zo anders. Ondanks dat wij niet zulke vogelliefhebbers zijn, hebben wij toch prachtige vogels gezien, veel verschillende dieren en mooie verschillende landschappen. Rood zand, wit zand met lichtblauwe zee en vulkaanlandschap. Een geweldig uniek stukje aarde!

En nu zou eigenlijk het verslag moeten eindigen, want wat gaat dit nog overtreffen? Tja, dat vragen wij ons nu ook af...

Na de Galapagos zijn we naar Guayaquil gegaan om 3 nachten in een top hotel bij te komen. Stiekem slurpt het toch wel veel energie, actieve dagen met weinig slaap. Wij merken dat we weinig doen en vooral even lekker willen bijkomen. Foto’s delen via Instagram, contact met familie en vrienden zijn een van de activiteiten. Toch doen we Guayaquil te kort als we zeggen dat we hier alleen op onze kamer hebben gezeten. De grootste van Ecuador is geen super leuke stad, maar er is genoeg te doen om je een aantal dagen te vermaken. Dat hebben we dus ook gedaan en vol energie konden we op naar Cuenca. De culturele hoofdstad van het land en te vergelijken met Utrecht. Tal van restaurantjes en gezellige terrassen zijn er in de stad te vinden. We genieten van bitterballen op een Belgisch terras en zitten zelfs twee keer klaar voor de finale van de Conmebol. Door ongeregeldheden wordt deze twee keer afgelast. In Cuenca hebben we vooral genoten van de terrassen, het weer, de mensen en onze bed en breakfast. Een eigenaresse die zo vrolijk was en ons het beste ontvangst tot nu toe gaf. Omdat we nu helemaal in de recensies zitten, hebben wij een positieve recensie achtergelaten!

Op naar Peru, ons derde land en de enige optie om naar de plaats te gaan waar wij naar toe wilden, was met de bus. Deze vertrok om 21:00 uur lokale tijd. De bus was uitgerust met stoelen waar zelfs de KLM business class nog bij verbleekten. Om 01:00 schrokken wij dan ook wakker van het licht dat aanging in de bus, de grens tussen Peru en Ecuador was bereikt. Het kantoor van de grensovergang was zo onlogisch ingedeeld dat er diverse keren mensen naar de verkeerde balie liepen. Na een uur wachten was ons paspoort twee stempels rijker. Één voor het verlaten van Ecuador en één voor het aankomen in Peru. Nog 2,5 uur in de bus en rond 04:30 kwamen wij aan in Mancora, een surf/strand plaatsje. We werden met de tuktuk naar ons bed&breakfast gebracht. Omdat we niet wisten hoe laat we zouden aankomen hadden we pas vanaf maandag een kamer geboekt. Maandag ochtend 05:00 stonden wij echter al op de stoep bij de eigenaren. Wij werden meteen naar een kamer geleid en hij gaf aan dat we nog even wat uurtjes slaap konden pakken in de kamer. Super vriendelijk en erg fijn voor ons.

Mancora is een echt stranddorpje waar het bijna het hele jaar door 30 graden is, wij liggen daarom al 3 dagen op het strand om onze kleur van de Galapagos weer bij te bruinen. Na de Galapagos zijn we uiteraard gaan vervellen en hebben dus al onze kleur verloren. Zojuist hebben wij besloten een dag langer te blijven in Mancora, omdat het ons goed bevalt, dit voelt echt als vakantie in plaats van reizen, heerlijk.

Hopelijk laten wij jullie volgende keer niet weer zo lang wachten en kunnen we eerder een nieuwe blog online zetten.

Voor nu wensen wij jullie allemaal veel plezier met Sinterklaas en ook wel sterkte in het weer, wij halen het voor jullie wel in. Zeker vanaf het strand in de brandende zon ziet het weer in Nederland er wat onaangenaam uit. Geplaag van ons natuurlijk, ook wij missen sommige dingen in Nederland! Twan mist bijvoorbeeld een heerlijke frikandel speciaal en Roos een heerlijke AVG (aardappel, vlees, groenten) en natuurlijk jullie ook een beetje.

Tot de volgende keer!

Veel liefs uit Peru!

Xxx Twoos

Marc

Wat leuk om te lezen dat jullie zo genoten hebben van een van de meest bijzondere plekken op deze aardbol! Onbedorven en oorspronkelijk!
Geniet van de zon in Peru!!